THE PRINCIPLES OF THE MASTERING OF BORROWED WORDS IN THE NEW ALPHABET
Abstract
The article describes the opinions of the intelligentsia of the nation at the beginning of the twentieth century, such as A. Baitursynuly, E. Omaruly, about how borrowed words are mastered, about the peculiarities of writing double sounds, about writing borrowed terms and guidelines for their development. Several models are given related to the development of borrowed words. It also analyzes, on the basis of linguistic data, the need to adapt not normally used borrowed words to the laws of the Kazakh language. The article describes the principles and models of mastering borrowed words in the new alphabet.
About the Author
O. ZhubayevaKazakhstan
Head of Grammatics Department, Doctor of philological sciences
Аlmaty
References
1. Жолдыбаев М. Қазақ тілін байытамыз //Еңбекші қазақ. 12.VІІІ.1926
2. Ахмет Байтұрсынұлының тілтанымдық мұрасы. – Астана, 2017. – 740 б.
3. Қазақ білімпаздарының тұңғыш съезі. – Орынбор, 1925. – 144 б.
4. ХХ ғасыр басындағы қазақ тілі жөніндегі зерттеулер. – Алматы: Қазығұрт, 2013. – 640 б.
5. Стенографический отчет научно-орфографической конференции‚ созванной 2-4 июля 1929 г. Научно-методическим Советом НКП и ЦКНТА. – Алматы‚ 1930. – 58 с.
6. Жалпы білім берудегі қазақ тілінің жиілік сөздігі. – Алматы: Дәуір, 2016. – 1472 б.
Review
For citations:
Zhubayeva O. THE PRINCIPLES OF THE MASTERING OF BORROWED WORDS IN THE NEW ALPHABET. Tiltanym. 2019;(3):41-48. (In Kazakh)